לדבר בשפת האמנויות / חמי גלילי

מפגש קבוצתי מאפשר לנו התנסויות שונות שבאמצעותן ניתן ללמוד על עולמם הפנימי של המשתתפים ואת האופן שבו הם תופסים את המערכת הארגונית או החברתית שבה הם פועלים.
התקשורת המוכרת של דיון מילולי אמנם יעילה אבל גם מוגבלת. פעמים רבות אנו לכודים במילים שמקבעות אותנו במקום המוכר והידוע שממנו קשה לפרוץ לתובנות חדשות.
שימוש בטכניקות לא מילוליות מאפשר לנו לפרוץ מתוך המוכר אל הלא מוכר, אל שפה חדשה ופחות מוגבלת. לדוגמה, מוזיקה, בהיותה לא מילולית, מופשטת וסובייקטיבית, יכולה לעקוף את המעצורים ומנגנוני ההגנה ולחשוף את החומר שקיים בבלתי מודע.
בזאת הוא מהווה הזדמנות לקבוצה ולפרט להרחיב את המודעות לנושאים שנוטים להיות עיוורים אליהם או שמעדיפים להכחיש או להסתיר.
ההסתכלות במראה אמיתית יותר, לעיתים ממחישה את הפער בין המציאות האמיתית להצהרה המילולית ומאפשרת קרקע חדשה שעליה אפשר לנהל דיון.
יתרה מזאת, ההתנסות החווייתית מאפשרת הפנמה והטמעה טובות יותר של הנושא. בכך, לא רק שהמודעות עולה אלא גם היכולת להתחיל בתהליך של שינוי וצמיחה.

על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על "אמנויות"?

חשוב לציין כי האמנויות הן כלי לביטוי עצמי ולתקשורת בין אישית ולא מדובר באמנות לשם אמנות. לאור זאת, לא משנה "איכות" הציור, התנועה או המשחק של המשתתפים. מה שחשוב הוא לתת דרור ליד המציירת, לגוף המתנועע או לכלי הנגינה להגיד את מה שקשה לנו לבטא במילים ובכך ליצור אינטראקציה אחרת. ותוך כדי כך, לזכור כי בכל אחד טמונה היכולת להיות יצירתי אילו רק ישנם התנאים המתאימים לתת לכך ביטוי.

מניסיוני למדתי שאין הבדל במגדר או בסטטוס של העובדים באופן שבו הם נענים לקחת חלק בפעילות מתחום האמנויות. אף בארגונים שאופיינו באוכלוסייה "רצינית" שיצרה חשש מפני חוסר שיתוף פעולה, התגלתה פתיחות לדבר בשפת האמנויות. כך ניתן היה ללמוד שגם עובדים בעלי תפקידים ייצוגיים מאד, או מנהלים שצריכים לקחת החלטות כל הזמן עשויים ליהנות מהגיוון והיכולת לנהל תקשורת בצורה נגישה ויצירתית יותר.

מה עוד אנחנו יכולים להשיג באמצעות שימוש באמנויות?

מפגש קבוצתי המשלב טכניקות מתחום האמנויות מתקיים בדרך כלל באווירה של שחרור, הנאה ופתיחות ובכך הוא תורם גם לגיבוש הקבוצתי.
האווירה הפתוחה משמשת כר נוח לבטא רעיונות יצירתיים שיכולים להצמיח את הארגון או להאיר זוויות חדשות שהיו עד כה נסתרות.
בצוותים או קבוצות שבהן התקשורת בעייתית או תקועה, מפגש חווייתי המשלב תנועה, מוזיקה או משחק, יכול לתרום לשיפור התקשורת הבין אישית ולעודד הגדרה של כללים חדשים לתקשורת טובה ויעילה יותר. כך לדוגמה בסדנה שקיימנו, התבקשו חברי הנהלה שנטו לא לשתף פעולה ביניהם, לחבור ביחד לעיצוב לוגו של החברה מפלסטלינה וחומרי אמנות שונים. תוך כדי העבודה המשותפת עלו נושאים מודחקים אשר יש להניח שלא היו עולים בדיון מלולי בלבד, ובכך הייתה תרומה גבוהה להמשך עבודה משותפת בצורה יעילה יותר.
ההתנסות החווייתית תורמת רבות גם להעצמה אישית או קבוצתית. יצירה משותפת שבה כל פרט לוקח חלק יכולה לשקף את העוצמה שחבויה בפרטים ובעבודה הצוותית. הלכידות תורמת לכוחו של הצוות ולחיוניות שלו, ומגבירה את המשמעות של ההשתייכות אליו.
הפעלות בתנועה ומשחק נותנות לנו הזדמנות להציץ על עצמינו באור קצת שונה. השימוש בשפת התנועה או התיאטרון מאפשר לבחון באופן חדש ושונה תפקידים וסיטואציות נוספות מעולמו של הצוות או מצבי ניהול שונים. לדוגמה, הפעלה בתנועה יכולה לשקף לנו איזה מרחב אנחנו תופסים, כמה מרחק אנחנו תופסים מאנשים אחרים, איפה יותר קל/קשה לנו לשתף פעולה ואיפה יותר קל לנו להוביל או לוותר.
ההקשבה לתחושות והמחשבות שעולות תוך כדי הפעילות מציגה אותן באור חדש.

לסיכום, סדנאות וקבוצות המשלבות התנסות באמנויות לצד עיבוד ותרגום מילולי של התכנים שעולים במהלך ההתנסויות הנן מסע ייחודי, עוצמתי וחוויה מאתגרת שיש לה פוטנציאל רב לתרום לצמיחה ושינוי.