איך לעורר חמלה במקום העבודה

דאגה או אכפתיות בארגון יכולה ליצר יתרון תחרותי- כלכלי (Competitive Advantage)
ספר חדש Awakening Compassion at Work: The Quiet Power That Elevates People and Organizations . מסביר מדוע הפגנת חמלה במקום העבודה יכולה לסייע לעובדים ולעסקים לשגשג.
לטענת הכותבות, ניתן לפרש חוסר התייחסות לכאב/סבל במקום העבודה, כהתעלמות מערכים של אנושיות, כבוד ומוטיבציה לעמיתים, ובכך פוגע בפוטנציאל הארגוני. מוניקה וורלין וג'ין דוטון מוכיחות באמצעות מחקרם כ חמלה בארגון מעניקה יתרונות תחרותיים בר-מדידה בתחומים כמו חדשנות, שיתוף פעולה, איכות שירות גיוס ושמירה על כישרונות. הן מתארות ארבעה צעדים לבניית ולטיפוח חמלה וכיצד ניתן לבנות יכולת לחמלה במבנים ובפרקטיקות של ארגון – כי בסופו של דבר, כפי שהן כותבות, "חמלה היא מימד שאין לו תחליף לכל ארגון שרוצה למצות את רוב יכולותיו האנושיות ".
ספר חדש Awakening Compassion at Work: The Quiet Power That Elevates People and Organizations. מסביר מדוע הפגנת חמלה במקום העבודה יכולה לסייע לעובדים ולעסקים לשגשג.
במאמר על הספר, https://greatergood.berkeley.edu/article/item/how_to_awaken_compassion_at_work
משתפת הכותבת בחוויה אישית שלה במקום העבודה: "אני עדיין זוכרת איך הרגשתי כשהייתי צריכה לספר לבוס שאני בהיריון. היא שכרה אותי רק לאחרונה, והייתי בטוח שהיא תתעצבן ותאכזב. אולי אפילו תנסה לפטר אותי. אבל כאשר חלקתי את החדשות שלי ואת הדאגות שלי על נטילת חופשה, היא הרגיעה אותי לגמרי. לא רק שהיא לא כועסת, היא אישרה שוב את הזכות שלי לצאת לחופשה ועבדה יחד איתי כדי לעבור את המעבר בצורה חלקה. תגובתה החומלת עוררה בי תחושה של דאגה. כל השנים שלאחר מכן, אני עדיין חושבת עליה כעל הבוסית הכי טובה שהייתה לי"
סוג זה של אינטראקציה היא מה שהפסיכולוגים הארגוניים מוניקה וורלין וג 'יין דוטון מקווים לעודד בספר החדש שלהם, "איך לעורר חמלה בעבודה". הספר קובע כי ארגונים ועסקים פועלים הכי טוב כאשר הם שמים לב לצרכים הרגשיים של העובדים שלהם ומראים חמלה כלפיהם.

למה אנחנו צריכים חמלה בעבודה?
על פי סקרים של עובדים, הכאב הוא חלק בלתי נפרד מחווית העבודה. העובדים מרגישים לעיתים קרובות מנותקים, ואינם מאמינים שהממונים שלהם מעריכים את כשרונותיהם ומיומנויותיהם, מבינים את קשיי עבודתם או דואגים למאבק האישי שלהם.
בנוסף, נסיבות אישיות – כמו אובדן של יקיריהם, גירושין, פציעות, בעיות בריאותיות – יכולות לגרום לתגובות רגשיות שזולגות למקום העבודה ומשפיעות על הביצועים. עם זאת, עובדים רבים אומרים שהמעסיקים מגלים חוסר עניין וחוסר סובלנות נוכח הכאב, אולי משום שהם מאמינים כי חיי העבודה וחיי הבית צריכים להישמר בנפרד, או משום שהם חוששים שמתן תמיכה רגשית תתפרש לא נכון ע"י העובדים.
על פי וורלין ודוטון זוהי גישה מוטעית לחלוטין. מחקרים רבים שנעשו לאחרונה מראים כי לא רק שהשתתפות בכאב של עובדים אינה מפריעה לארגון אלא היא אף מסייעת לו. הבעת חמלה כלפי העובדים לא רק משפרת את הביצועים שלהם ואת נאמנותם, אלא גם יוצרת אווירה בטוחה ללמידה, לשיתוף פעולה ולחדשנות – שכולם משפיעים על השורה התחתונה.
כפי שהם כותבים: "בגלל תפקידה של החמלה בשיפור יכולות קולקטיביות כמו חדשנות, איכות השירות, שיתוף פעולה, הסתגלות, היא מבטיחה יתרון תחרותי".
לדוגמה, עובדים בשירות הלקוחות עשויים להתחבר טוב יותר עם הלקוחות אם הם מרגישים אכפתיות כלפיהם. מקום עבודה מלא חמלה עשוי לעורר חדשנות ויצירתיות, משום שאנשים מרגישים בטוחים יותר לקחת סיכונים ולשתף פעולה כאשר הם יודעים שאחרים דואגים להם.
במחקר שנערך על ידי איימי אדמונדסון, עלה כי בתי חולים עם רמות גבוהות של "ביטחון פסיכולוגי" גילו מוכנות גבוהה יותר להודות בטעות ולשתף פעולה כדי למצוא פתרונות. חמלה משחקת תפקיד בתחושת הבטחון הפסיכולוגי,מאחר ומשפרת את האמון והנדיבות של חברי העובדים, וזה יוצר אפקט מתגלגל על כל הארגון.
איך לטפח חמלה
הספר מתאר ארבעה היבטים של חמלה שרצוי לאמץ:
תשומת לב: יש לשים לב לרמזים שעשויים להצביע על מישהו שסובל כגון: שפת גוף, טון קול, או דפוסי עבודה יוצאי דופן, ולבדוק בעדינות מה קורה עם העובד.
פרשנות: מאחר וכאב של אנשים הוא אמיתי ומשמעותי עבורם, חשוב לבוא אליהם ללא הטיות אוטומטיות, לא מודעות, כמו אמונה שדברים רעים קורים לאנשים שמגיע להם, או שיש קבוצות פחות שוות מקבוצות אחרות.
רגש: אמפטיה לכאב של האחר. למרבה המזל, אנחנו באופן טבעי בנויים להרגיש דאגה אמפתית לאלו שאכפת לנו מהם; לכן, מחוות פשוטות, כמו שמירה על דלת פתוחה בפני העובדים, להשתהות קצת לאחר פגישות מקצועיות, ולהניח טלפונים סלולריים במהלך שיחות – מסייעים לבניית קשרים המעודדים באופן טבעי את התגובות האמפתיות שלנו.
פעולה: נקיטת פעולה חומלת צריכה לנבוע מן הנסיבות הספציפיות ולהיות מותאמת לצרכים של האדם הסובל. כגון הצעה לשעות עבודה גמישות, ביטחון תעסוקתי, הקשבה אמפתית, אירועים משמעותיים או שי לעובדים יכול לתרום לתחושה של העובד שלמעסיק אכפת ממנו.
המחברים מציעים דרכים רבות אחרות איך ניתן לטפח בארגון הזדמנויות נוספות לטיפוח חמלה, הכוללות דברים כגון:
יצירת תת קבוצות בתוך ארגון גדול יותר שבו אנשים בעלי תפקידים משותפים יכולים לפתח סולידריות. קיום מפגשים קבועים בהם מעודדים אנשים לשתף לא רק בהישגים מקצועיים, אלא גם בכשלונות, כדי להפוך את מקום העבודה לבטוח יותר ללמידה.
חשוב להדגיש במורשת הארגונית לא רק את ההישגים המקצועיים עסקיים אלא גם את ההישגים ההומניטאריים של הארגון והמחויבות לעשיית טוב ולעורר השראה.
חשוב להכיר באופן רשמי מעשים של חמלה בעבודה כדי לעודד יותר מעשי נדיבות של העובדים..
כמו כן, חשוב שמנהיגים ארגוניים שמהווים מודל והשראה בארגון, יחשפו את הפגיעות שלהם כדי ליצור אוירה של ביטחון ואמון.
חסמים לחמלה בעבודה
וורליין ודוטון מבינים שחסמים מסוימים בסביבת העבודה עלולים להפריע בטיפוח חמלה ארגונית – דברים כמו מועדי הגשה תכופים שמגבירים מתח, קונפליקטים בין עובדים, בעיות מיומנות שאי אפשר להתעלם מהן או צמצומים. בספרם החדש הם מציעים פתרונות מעשיים המבוססים על מחקרים.
לדוגמה, מקומות עבודה מתמודדים באופן שונה עם נושא הצמצומים: חלקם יספקו לעובדים שפע של תשומת לב והצעות כדי לסייע בסוגיות הניתוק מהארגון; כמה פשוט יגידו לאנשים לארוז את חפציהם וללכת. אך
במהלך הפיטורין עדיף כמובן להתייחס לעובדים עם התחשבות. לא רק שזה עוזר להפחית את הסבל שלהם, הם גם פחות נוטים לתבוע.
מסרים ארגוניים שמעודדים רק תפוקה, תוצרים, וקידום מקצועי מערערים את החמלה בעבודה. במקום זאת, הדגשת ההפחתה של הסבל של אחרים כחלק מיצירת המשמעות בעבודה, עשויה להשפיע על סביבת עבודה טובה יותר. במחקר אחד, שבו השתתפו עובדי בית החולים, היו אלה שחשבו שתפקידם בעבודה לתרום לטוב כללי יותר, מצאו את עבודתם הרבה יותר מהנה, והם לקחו פחות ימי חופשה.
"ערכים המדגישים את הערך האנושי ואת הקישוריות האנושית מאפשרים יכולת חמלה", הם כותבים. "אלה נקבעים לעתים קרובות במילים כמו כבוד, הכללה, כבוד, עבודת צוות, שיתוף פעולה, שותפות, תמיכה, טיפול, חסד , שירות, צדק והגינות".
"האתגר כבר לא למצוא סיבה טובה שחמלה חשובה לעסקים", הם כותבים. "האתגר עכשיו הוא לשמוע את הקריאה לתכנן סביבות עבודה שמעודדים חמלה".
https://greatergood.berkeley.edu/article/item/how_to_awaken_compassion_at_work
להזמנת מפגש/סדנה בנושא חמלה ניתן לפנות לאינובטיבה טלפון:
054-5726644, 0523588178