הנחיית קבוצות בשילוב אמנויות

פעמים רבות אנו לכודים במילים שמקבעות אותנו במקום המוכר והידוע שממנו קשה לפרוץ לתובנות חדשות. שימוש בטכניקות לא מילוליות מאפשר לנו לפרוץ מתוך המוכר אל הלא מוכר, אל שפה חדשה ופחות מוגבלת. לשם כך אנו משתמשים באמנויות שונות (ציור, דרמה, תנועה ועוד) ככלי לביטוי עצמי ולתקשורת בין אישית .

לאמנות יש גם תרומה רבה להנאה ולפן החווייתי של המפגש. האפשרות להתבטא בדרכים מגוונות ולתת ביטוי ליצירתיות מעודדת אווירה פתוחה ומשוחררת יותר שתורמת גם לגיבוש הקבוצתי.

קורס מנהיגות נשית בעולם העבודה החדש

 מה משותף למנאל אל שריף, ללה יוסופזאי, עליאה  אל מאדי,  פוסי רייט, מאריסה מאייר ואן  מארי סלוטר? כולן מנהיגות שצמחו בעולם העבודה החדש, בעידן ה-  Womenomics  (הכלכלה הנשית), וכולן מצאו דרך ייחודית לבטא מנהיגות.  ואכן, ההנחה הבסיסית סביבה נבנה הקורס היא כי כל אחד  ואחת יכולים להיות  "מנהיגים לשעה" ובכולנו טמון הפוטנציאל להוביל מעשי מנהיגות.

תפיסה זו  מבטאת חלק מהשינויים שחלו בשנים האחרונות בתפיסת המנהיגות. לדוגמה, אחת הטענות הרווחות היא כי  סגנון מנהיגות נשי המאופיין באותנטיות וחיבור לרגשות, הפך למודל המנהיגותי המועדף בעולם העבודה החדש.

הקורס  המוצע נבנה על מנת להכשיר מנהיגות להתמודד עם האתגרים המרכזים של עולם זה:

  • העולם והארגון השטוח
  • טשטוש גבולות בעולם העבודה
  • השפעת הטכנולוגיה החברתית וחוכמת ההמונים על עולם העבודה
  • התמודדות עם ארבעה דורות בארגון אחד

במסגרת הקורס, שיכלול 10 מפגשים, יקבלו המשתתפות כלים תיאורטיים ומעשים בתחום המנהיגות הניהולית והאישית, תוך כדי התנסויות מעשיות וחווייתיות בקבוצה. בין יתר הנושאים בהם נתמקד: סגנונות מנהיגות, הנעה ועבודת צוות, פוליטיקה ארגונית, ניהול שינוי וקונפליקטים, תקשורת אפקטיבית, חשיבה יצירתית, צמיחה ומיתוג אישי בסביבת העבודה.

סדנאות לשיפור מיומנויות – ניהולית, מקצועיות

נושאי הסדנאות:

  • פיתוח עבודת צוות- יצירת לכידות קבוצתית, העצמה אישית מקצועית, סגנונות תקשורת, ניהול  יעיל  של קונפליקטים, אינטליגנציה רגשית, התמודדות עם מצבי לחץ ומשבר, פיתוח עבודת צוות אפקטיבית.
  • שיפור מיומנויות תקשורת בין אישית-  פיתוח תקשורת אישית ובין אישית יעילה, דיון בעקרונות שיתוף הפעולה (אבחון איכות הדברים הנאמרים, כמות הדברים, העיתוי, מערכת היחסים וכללי התנהגות), העלאת המודעות וההבנה של המשתתפים לצרכי הזולת.
  • התמודדות עם שחיקה ולחץ-איתור גורמי לחץ ושחיקה בהתמודדות של העובדים, זיהוי סימנים אופייניים ללחץ ושחיקה, זיהוי מקורות וגורמים אישיים של לחץ, מתח וכעסים, אצל המשתתפים, זיהוי דפוסי התמודדות לא אפקטיביים, אמצעים וטכניקות להפחתה ומניעה של לחץ.
  • השפעה ללא סמכות- זיהוי פוטנציאל מקורות הכוח, הסמכות וההשפעה האישיים, מקורות כוח בתפקיד, אפיון סגנונות ניהול, בחינת אסטרטגיות של השפעה, מאפייני הפוליטיקה הארגונית, כיצד לבחור אסטרטגיית השפעה מתאימה
  • עולם העבודה הדיגיטאלי- החוזה הפסיכולוגי החדש, קריירה פרוטאינית, תיאוריית המורכבות והכאוס, עולם עבודה רב דורי, עבודה בצוותים וירטואלים
  • שיתוף ושקיפות בארגון- נושאים בהם תעסוק הסדנה: תקשורת אפקטיבית, דיבור "בגובה העיניים", עבודת צוות, שיקוף, הקשבה פעילה, התמודדות עם הפחד "להסיר את המחיצות", סגנונות שיתוף

סדנאות חווייתיות להעצמה אישית

בסדנאות אלו נצא למסע של בחינה עצמית ואיתור הכוחות הפנימיים שבנו. מתוך הנחה שראוי לחיות את החיים בתחושה של סיפוק עצמי, נחפש מהי הדרך הנכונה לכל אחד ואחד, ונבחן מה מפריד בינינו לבין ההצלחה? מה מעכב אותנו? מהו הרווח שאנו משיגים מכך? מה יעזור לנו לפרוץ את המחסום?

נושאי הסדנאות:

  • פתוח חשיבה חדשנית-נושאים בהם תעסוק הסדנה: פיתוח היצירתיות, חשיבה חדשנית, פתרון בעיות בהפעלת גמישות מחשבתית, טיפוח הספונטניות באמצעות מגוון פעילויות יצירתיות בתנועה, אימפרוביזציה ועוד.
  • ניהול שינוי-נושאים בהם תתמקד הסדנה: מהו שינוי, השלבים בתהליך של שינוי, דרכים לניהול השינוי, זיהוי החוזקות וההזדמנויות (אמוציונאליות ופונקציונאליות) בהתמודדות עם שינויים ומעברים ועוד.
  • מיתוג ושיווק עצמי – מה הסיפור שלך?-נושאים בהם תתמקד הסדנה: בניית זהות מותגית, הכרת מכלול הדמויות ב"עצמי", מיפוי עוצמות אישיות (רגשיות ופונקציונאליות), זיהוי הסגנון האישי מול הזדמנויות, בידול, נראות והשפעה, ניסוח חזון עצמי, ועוד.
  • כל אחד יכול- הסדנה עוסקת בנושא היזמות שהופך למשמעותי יותר ויותר גם בחיי היום יום. הנושאים בהם נעסוק: מהי יזמות? מה מאפיין  אנשים יוזמתיים ?  מה מאפיין חשיבה יוזמתית?  פיתוח מיומנויות של  יוזמה אישית – האם ניתן ללמד  כיצד לנצל הזדמנויות  במשפחה, בזוגיות בעבודה ועוד, כיצד יוצרים שיתופי פעולה.כלים להתמודדות עם חסמים וקיבעונות.

קבוצות מיקוד ומחקר אתנוגראפי

 בקבוצות מיקוד הדיון הקבוצתי נעשה תחת הנחייה מבוקרת וממוקדת לנושא, ואופי המפגש מאפשר תקשורת ישירה ופתוחה בין המשתתפים. במחקר אתנוגרפי  נערך מעקב אחר פרטים או קבוצה המאפשר לנו ללמוד על האופן שבו פועלים העובדים/לקוחות ולזהות את הצרכים הבלתי המסופקים שלהם בהתבסס על צפייה במציאות עצמה ולא רק על הדיווח שלה.

דוגמאות לתחומים שבהם ניתן להשתמש במתודולוגיות של קבוצות מיקוד ו/או מחקר אתנוגראפי:

אבחון לתחומים מוגדרים כהנעה לתהליך של פיתוח ארגוני– זיהוי נקודות החולשה ונקודות החוזק או הגורמים שעשויים להגביר מוטיבציה בתחומים/אגפים שונים.
חדשנות-זיהוי גורמים שעשויים להגביר את המוטיבציה למצוינות, חדשנות או יצירתיות בארגון זיהוי תחומים מרכזים בהם יש  צורך בחדשנות- (יצירתיות, קידום, ויישום)
תקשורת פנים ארגונית– איתור נקודות החוזק ונקודת החולשה בתקשורת הקיימת בארגון ובזיהוי גורמים אשר עשויים לשפר את התקשורת הקיימת.
פיתוח חזון / אמנת שירות– זיהוי האופן שבו העובדים תופסים את הארגון/חטיבה/מחלקה במצב הקיים מול המצב העתידי ומהם הערכים/ פעולות שצריכים להוביל את הארגון/חטיבה/מחלקה
פיתוח הדרכה– זיהוי צרכים מסופקים וצרכים בלתי מסופקים בהכשרה והדרכה ואיתור הגורמים שעשויים לשפר את מערך ההדרכה.
שביעות רצון של העובדים– גורמים המשפיעים על שביעות הרצון של העובדים, גורמים שמשפיעים לטובה / לרעה על תחושת השייכות ותפיסת התפקיד.

 

סדנאות לשיפור השירות

בסדנאות לשיפור השירות המטרה היא לנסות ולהבין מה הלקוח רוצה (באופן מודע ובאופן בלתי מודע) זאת, תוך כדי בחינת החסמים הרציונאליים והאמוציונאליים של העובדים למתן שירות טוב יותר. מעבר לכל, חשוב לזכור כי חווית השירות של הלקוח מורכבת מכמה רבדים. ישנו הפרט שנמצא בחזית הארגון מול הלקוח, אך היכולת שלו לתת שירות מיטבי מותנית במשאבים ובתשתיות של כלל הארגון.

בין הנושאים שיטופלו:קשר בין המחויבות לארגון והמחויבות ללקוח, שחיקה ולחץ כגורמים שפוגעים בחוויית השירות, בחינת נורמות וערכים אישיים, קידום האינטליגנציה הרגשית, טיפול יעיל בקונפליקטים עם לקוחות, שיפור זרימת המידע והתקשורת הפנים ארגונית, דיון בגורמים/רעיונות מהשטח שעשויים להגביר את המוטיבציה של העובדים ולתרום לשיפור השירות, ניסוח אמנת שירות מתאימה לאופיו של הארגון ולצרכי הלקוח.

שיפור שירות בסקטור הציבורי- מחקרים שבחנו את ביצועי המגזר הציבורי מצביעים על כך שתפיסת האמון של הציבור כלפי נותני השירות ברשויות המקומיות היא בין הנמוכות ביותר במגזר הציבורי. כתוצאה מכך, עובדי הרשויות נמצאים בעמדת נחיתות מסוימת, שאינה בהכרח תלויה בהם אלא קשורה לתפיסת המערכת, לפיכך, בבואנו ליישם את הגישה שלפיה "האזרח הוא לקוח"  רצוי לצייד אותם בכלים מתאימים שיגבירו את שביעות הרצון של האזרח.

בין הנושאים שיטופלו:עמדות עובדים כלפי הארגון ,קשר עם הארגון, מחויבות, הזדהות עם המטרות הארגוניות,תקשורת פנים ארגונית, עמדות עובדים כלפי העבודה, רמת השחיקה, הבנה של התהליכים הארגוניים, מוטיבציה, נורמות וערכים אישיים, אינטליגנציה רגשית,מיומנויות שירות.